Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/17090
Type: | Trabalho de conclusão de especialização |
Title: | O sarau do escritório: arte e resistência na cidade espetáculo |
Author(s)/Inventor(s): | Teasca, Ana |
Advisor: | Mello, Cecília Campello do Amaral |
Abstract: | Jovens artistas e produtores culturais circulam pela cidade, inventando novas formas de pensar e fazer cultura. A cena dos saraus é um dos movimentos mais expressivos na Região Metropolitana do Rio de Janeiro e nos revela um mundo vibrante, repleto de histórias, paixões e resistências. O Sarau do Escritório, em particular, demonstra que é possivel criar suas próprias referências, metodologias e cartografias através de um olhar sensível e crítico sobre o mundo. O cotidiano é referência e inspiração. O Sarau do Escritório vive um processo de profissionalização, assim como outras iniciativas de jovens cariocas. Ao mesmo tempo em que eles exercem a crítica a certa forma de se fazer cultura e produzir cidade também colaboram com as políticas públicas existentes concorrendo e ganhando editais culturais. Como podemos entender esses processos? Quais são os conflitos quando começamos a nos profissionalizar e inevitavelmente seguir a lógica que criticamos a princípio? São essas perguntas entre outras que não devem ser negligenciadas e que certamente compõem essa nova dinâmica da formalização. |
Abstract: | Young artists and cultural producers circulate around the city, inventing new ways of think and make culture. The soiree scene is one of the most expressive movements in Metropolitan Region of Rio de Janeiro and reveals a vibrant world, full of stories, passions and resistances. The Office's Sarau, in particular, demonstrates that it is possible to create your own references, methodologies and cartographies through a sensitive and critical look at the world. Everyday life is reference and inspiration. The Office Sarau is undergoing a process of professionalization, as are other initiatives of young people from Rio. At the same time that they exercise criticism of a certain way of making culture and producing city also collaborate with existing public policies competing and winning cultural notices. How can we understand these processes? What are the conflicts when we start to professionalize and inevitably follow the logic that we criticized at first? These are the questions, among others, that should not be neglected and that certainly make up this new dynamic of formalization. |
Keywords: | Arte Resistência Evento cultural Representações sociais |
Subject CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL::SERVICOS URBANOS E REGIONAIS |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Planejamento Urbano e Regional |
Production unit: | Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional |
Publisher: | Universidade Federal do Rio de Janeiro |
Issue Date: | 18-Mar-2017 |
Publisher country: | Brasil |
Language: | por |
Right access: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | Política e Planejamento Urbano |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ATeasca.pdf | 191.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.