Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/6289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorResende, Beatriz-
dc.contributor.authorSoares, Carlos Eduardo Vianna Aldighieri-
dc.date.accessioned2019-01-30T23:50:44Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:07Z-
dc.date.issued1998-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/6289-
dc.description.abstractThis dissertation focus on two basic themes and their possible connections: Modernity and brasilian painting. Based on a social focus about the development of Modernity, a reseach was aplied so that it was possible to determine the consistency of its paradigm. In this process, it was tried to stablish links between the beginning of capitalism and its most recentforms, in order to delineate some persistent structures of its dscourse. Looking for possible connections between the themes, aesthetics manifestations had been delimited on brazilian painting that they could translate the transformations wich marked the development of a culture of urban mass imput in a economy of market. In this process, it was made to stand out "Como vai você, geração 80?", in a way that it became possible to prove the realization and unfolding of the paradigms of the Modernity of the end of the 20th century.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectSéculo XXpt_BR
dc.titleO rastro da modernidade: o discurso da modernidade e a pintura brasileira até o evento "como vai você, geração 80?"pt_BR
dc.title.alternativeThe track of the modernity: the discourse of the Modernity and the brasilian painting until the happening "Como vai você, geração 80?"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3555268255984377pt_BR
dc.contributor.advisorCo1Tavora, Maria Luisa Luz-
dc.contributor.advisorCo1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1475064160854139pt_BR
dc.contributor.referee1Zoladz, Rosza Wigdorowicz Vel-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1384082812482959pt_BR
dc.contributor.referee2Lins, Vera-
dc.description.resumoEsta dissertação enfoca dois temas básicos e suas possíveis relações: a Modernidade e a pintura brasileira. Partindo de um enfoque social sobre o desenvolvimento da Modernidade, foi utilizada uma abordagem que permitisse determinar a formação dos seus paradigmas. Nesse processo, procurou-se estabelecer pontos de contato entre o início do capitalismo e as suas formas mais recentes, para delimitar algumas estruturas persistentes do seu discurso. Buscando possíveis relações entre os temas, delimitaram-se manifestações estéticas na pintura brasileira que pudessem dar tradução às transformações que marcaram o desenvolvimento de uma cultura de massa urbana inserida numa economia de mercado. Nesse processo, destaca-se a realização do evento "Como vai você, geração 80?", de modo a se evidenciarem a realização e os desdobramentos dos paradigmas da Modernidade de fins do século XX.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
456210.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.