Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/8630
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dc.contributor.advisorOliveira, Adilson de-
dc.contributor.authorPereira, Maria de Nazaré Freitas-
dc.date.accessioned2019-07-03T01:48:34Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:02Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/8630-
dc.description.abstractThe governmental programs and plans for technological-scientific development, during the last two decades, reflect the concept that technological-scientific learning leads to economic development. The analysis of technological-scientific knowledge generated in Chemical Engineering Program, through participant observation method, showed a very low degree of interaction between this knowledge and the demands of the productive sectors of the economy, i.e., irregular and unrepresentative informal contacts, high degree of communication in Professional Conferences but unsystematic publication of schorlarly works in professional journals. This low degree of interaction was found to occur within a situation of dependency on the more developed countries which, in most cases, frustrates the attempts to link technological-scientific knowledge with productive sectors of the economy as well as the development of greater technological-scientific activity including the process by which such activity and knowledge are transfered.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.publisherInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicação científicapt_BR
dc.subjectSociologia do conhecimentopt_BR
dc.subjectCiênciapt_BR
dc.subjectEngenharia químicapt_BR
dc.subjectPós-Graduaçãopt_BR
dc.subjectEstudo de casopt_BR
dc.titleGeração, comunicação e absorção de conhecimento científico-tecnológico em sociedade dependente: um estudo de caso: o programa de engenharia químicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/6810962461969436pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0817031652271267pt_BR
dc.contributor.advisorCo1Silva, Eduardo da-
dc.description.resumoOs planos e programas governamentais para o desenvolvimento científico-tecnológico, nas duas últimas décadas, refletiam a ideologia de que o binômio Ciência/Educação poderia ser colocado a serviço do desenvolvimento econômico. A analise do conhecimento científico-tecnológico produzido pelo Programa de Engenharia Química, através do método da observação participante, mostrou fraca interação do conhecimento gerado com as demandas dos setores produtivos, contatos informais irregulares e pouco representativos, alto índice de comunicação em congressos mas registro assistemático em periódicos. Esta situação e analisada dentro de um quadro de dependência que, na maioria das vezes, frusta tanto as tentativas de ligação com os setores produtivos quanto o desenvolvimento da atividade científico-tecnológica, inclusive no seu processo de comunicação.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.publisher.initialsIBICTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::TEORIA DA INFORMACAO::PROCESSOS DA COMUNICACAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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