Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/880
Type: | Trabalho de conclusão de especialização |
Title: | Adaptação e avaliação de ferramentas de EAD no ensino presencial |
Other Titles: | Adaptation and evaluation of distance education tools in classroom teaching |
Author(s)/Inventor(s): | Serrão, Elizabeth Coré de Carvalho |
Advisor: | Leher, Elizabeth Menezes Teixeira |
Abstract: | A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação está possibilitando muitas mudanças, entre elas a configuração de novos espaços de comunicação e interação. A mediação do professor no processo educacional e a troca de informações podem contribuir para a rearticulação de idéias e a reconstrução/reformulação de novos conceitos e significados. A proposta deste trabalho foi utilizar e avaliar a ferramenta Wiki, empregada em EaD, no ensino presencial, buscando contribuir com o processo pedagógico e apresentando formas alternativas de interação professor-aluno na troca de informações, na construção de conceitos e na aquisição de conhecimentos. A utilização do Wiki ocorreu durante um bimestre, com os conteúdos curriculares de Relacionamento Interpessoal e Informática, em um colégio estadual da cidade do Rio de Janeiro. O acompanhamento desse processo e a avaliação de professores e alunos permite afirmar que a experiência foi bem sucedida, promovendo um trabalho colaborativo, onde o texto é elaborado por diversos alunos. Anteriormente, os textos eram construídos de forma isolada, hoje são produzidos e aprimorados por todos os envolvidos e essas tarefas colaborativas são possíveis a partir do uso da citada ferramenta. |
Abstract: | The use of Information and Communication Technology is enabling many changes, including setting up new spaces for communication and interaction. The mediation of the teacher in the educational process and exchange of information can contribute to the rearticulation of ideas and reconstruction / redesign of new concepts and meanings. The purpose of this study was to utilize and evaluate the Wiki tool, used in distance education in classroom teaching, seeking to contribute to the educational process and providing alternative forms of teacher-student interaction in the exchange of information in building concepts and acquiring knowledge. The use of Wiki occurred during a two month period with the curriculum content of Interpersonal Relations and Information Technology, in a state college in the city of Rio de Janeiro. The monitoring of this process and the evaluation of teachers and students allows us to suggest that the experiment was successful, promoting a collaborative work, where the text is written by several students. The texts, that were made and stored in a isolate way, are now being produced and refined by the whole community involved. These collaborative tasks are made possible with the availability of this tool: Wiki. |
Keywords: | Tecnologia educacional Informática na educação Educational technology |
Subject CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde |
Production unit: | Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde |
Publisher: | Universidade Federal do Rio de Janeiro |
Issue Date: | 10-Jun-2011 |
Publisher country: | Brasil |
Language: | por |
Right access: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | Mídias na Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
778156.pdf | 397.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.