Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/10967
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBarreira, Ieda de Alencar-
dc.contributor.authorBaptista, Suely de Souza-
dc.date.accessioned2020-01-06T15:11:34Z-
dc.date.available2023-12-21T03:06:36Z-
dc.date.issued1995-01-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/10967-
dc.description.abstractThis study is about the symbolic struggle which occurs in academia among the various agents operating in the health field over making their particular view of the world prevail, and over how to define the position occupied by the nursing profession in this hierarchized space. The subjects of the research are career teachers in the field, particularly nursing teachers and students. The points of support for interpreting the data lie mainly in the ideology of the profession, in the reprodution the teaching system and the concept of social discrimination. The implications of the paths recommended by the teachers for improving the position of nursing in the university is also dealt with, as well as the need to build a collective project to enhance its status.en
dc.description.abstractL'objet de cette étude c'est la lutte symbolique qui se passe dans l'académie parmi les divers agents qui agissent dans le champ de la santé par le pouvoir de faire valoir leur vue du monde et comment on défine la position occupée par les soins infirmiers dans ce espace hiérarchisé. Les sujets de la recherche sont les professeurs de ces carrières et notamment les enseignantes et les élèves en soins infirmiers. Les points d' appui pour l' interprétation des données se situent surtout dans l'idéologie de la profession, la réproduction du sistème d'enseignement et le concept de discrimination sociale. On discute encore les implications des voies indiquées par les professeurs pour une meilleure inscription des soins infirmiers dans l'université ainsi que le besoin d'un projet collectif pour sa valorisation.fr
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectProfissionais da saúdept_BR
dc.subjectReconhecimentopt_BR
dc.titleA luta por um espaço na universidade: o caso da Escola de Enfermagem Anna Nerypt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3075072839304814pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3761656012510287pt_BR
dc.contributor.referee1Lüdke, Hermengarda Alves Ludke Menga-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4433255561017291pt_BR
dc.contributor.referee2Barbosa, Maria Alves-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5025797873585225pt_BR
dc.contributor.referee3Almeida, Maria Cecilia Puntel de-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/6589279159120042pt_BR
dc.contributor.referee4Carvalho, Marlene Alves de Oliveira-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/2289358715648529pt_BR
dc.description.resumoO objeto do estudo é a luta simbólica, que ocorre na academia, entre os diversos agentes que atuam no campo da saúde, pelo poder de fazer valer sua visão de mundo, e como se define a posição ocupada pela enfermagem nesse espaço hierarquizado. Os sujeitos da pesquisa são professores dessas carreiras e especialmente professores e alunos de enfermagem. Os pontos de apoio para a interpretação dos dados situam-se principalmente na ideologia da profissão, na reprodução do sistema de ensino e no conceito de discriminação social. Discute-se ainda as implicações dos caminhos apontados pelos professores para uma melhor inserção da enfermagem na universidade, bem como a necessidade da construção de um projeto coletivo para sua valorização.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Enfermagem Anna Nerypt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Enfermagem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108312.pdf2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.