Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/1104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGiannella, Taís Rabetti-
dc.contributor.authorAlmeida, Daniella Soares de-
dc.date.accessioned2016-11-16T16:50:38Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:10Z-
dc.date.issued2011-06-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/1104-
dc.description.abstractHow TICs Have been integrated During the initial training of teachers? What role play the technological tools in the training of high school students of the Teacher Training Course? This work is Proposed To Investigate the sparse inclusion of TICs in the process of training teachers of Middle Level Training Course of the public schools of the State of Rio de Janeiro. The study was Conducted in Observing the teaching practices developed in the State College Júlia Kubitschek. For BOTH Were reflections on the pedagogical use of information and communication technologies in the construction of teaching practice During the academic training of new teachers of the first grades of basic education. To Achieve the Proposed Objectives Has Been on the Theoretical Basis developed for the inclusion of TICs in education and educational Policies Relating to Their inclusion, es in initial teacher education. Also Were Conducted interviews with managers and professionals Responsible for coordinating education and Questionnaires with seven former teachers, seeking to identify the role TICs play That In Their practice pedagogical .A collection respected the membership or non-professionals to Participate and, if so, are registered by signing an adhesion agreement correspondent. Before analysis Data Collected in Questionnaires and interviews, it is Concluded That teacher educators to Incorporate TICs Have Difficulties In Their professional practice is not the training HAVING Systematic That fosters the incorporation of technological tools in the construction of Their training students.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologia de informação e comunicaçãopt_BR
dc.subjectTeacher trainingen
dc.subjectEducational technologyen
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.titleO uso das tecnologias de informação e comunicação no curso de formação de professores, modalidade normal, nível médiopt_BR
dc.title.alternativeThe use of information and communication technologies in teacher training course mode normal, high schoolen
dc.typeTrabalho de conclusão de especializaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/3610751337445829pt_BR
dc.contributor.referee1Espíndola, Marina Bazzo de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5709091266789432pt_BR
dc.contributor.referee2Duarte, Silvia Esteves-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2718575130525311pt_BR
dc.description.resumoComo as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) são hoje integradas durante a formação inicial dos docentes? Que papel as ferramentas tecnológicas desempenham no processo formativo dos alunos secundaristas do Curso de Formação de Professores? Estas são algumas das perguntas que orientaram o desenvolvimento da presente monografia que teve como objetivo fundamental analisar a percepção de gestores e professores sobre o papel das TICs no contexto dos cursos normais de formação de professores. Para atingir este objetivo foi desenvolvida uma revisão da literatura relativa à integração das TICs no processo educativo, com enfoque especial nas políticas públicas voltadas para a formação de professores para o uso destas ferramentas. O estudo foi realizado no Colégio Estadual Júlia Kubitschek, que oferece a modalidade normal, nível médio, de formação de professores. Neste colégio, foram aplicados questionários semiabertos com sete professores e realizadas entrevistas com duas coordenadoras pedagógicas e com a Diretora Adjunta, para compreender o perfil de uso e as percepções sobre o papel das TICs na formação docente. Pôde-se perceber que os professores formadores possuem dificuldades de incorporar as TICs em suas práticas profissionais por não terem a formação que propicie a incorporação sistemática das ferramentas tecnológicas na construção formativa de seus alunos. No entanto, tanto gestores como professores demonstraram-se receptivos à reflexão e discussão crítica sobre as potencialidades destas ferramentas para a melhoria da qualidade do ensino.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto NUTES de Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Mídias na Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
777896.pdf648.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.