Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/15411
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMalina, André-
dc.contributor.authorCosta, Tiago Quaresma-
dc.date.accessioned2021-10-16T00:50:43Z-
dc.date.available2023-12-21T03:08:28Z-
dc.date.issued2018-06-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/15411-
dc.description.abstractThe present research work had as main issue of investigation the technical rationality and its form of manifestation on sport. For this, we start from the question of the technique as an aspect which assumes a powerful presence in capitalist societies, especially in the way it happens the production of goods. The capitalist societies have a type of proper rationality tends to spread throughout the society. We understand that such societies influence the production of this rationality and, at the same time, absorb their characteristic traits. The technical rationality tend to proliferate in such a way tha ends up generating a society, in the view of Marcuse, one-dimensional and, consequently, the one-dimensional man himself. The elements of culture, as is the case of sport and education, may suffer the influence of this one dimensionality, resulting in a unilateral human formation. In this sense, it was intended here to capture the expressions of this one-dimensionality in final year students of the elementary school by means of a questionaire initially applied seeking to understand how the one-dimensional positive thinking manifests in relation to the sport. In contrast to these expressions, it was used a Critical Methodological Matrix, of critical-dialectical, in teaching unit composed by ten classes, after which we tried to capture possible advances in relation to the overcoming of the one-dimensional positive thinking from the teaching executed. The verification of this overcoming was carried out by means of another questionaire (final) applied at the end of the ten classes. From the initial questionaire, it was verified that the second segment students of the elementary school predominantly presented the one-dimensional positive thinking in relation to sport. In the opposite direction, at the end of classes held, it was possible to identify indicative of suppression and/or questioning the one dimensional positive thinking and rise of dialectic-negative thinking, despite of the one-dimensional positive thinking remain predominantly.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRacionalidade técnicapt_BR
dc.subjectPensamento unidimensionalpt_BR
dc.subjectPensamento dialéticopt_BR
dc.subjectEsportespt_BR
dc.subjectMétodos de ensinopt_BR
dc.titleO ensino dos esportes e a racionalidade técnica na contemporaneidade: possibilidades e limitespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7275823728425556pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Efrain Maciel e-
dc.contributor.referee2Azevedo, Ângela Celeste Barreto de-
dc.contributor.referee3Telles, Silvio de Cássio Costa-
dc.description.resumoO presente trabalho de pesquisa teve como principal questão de investigação a racionalidade técnica e sua forma de manifestação no esporte. Para isso, partimos da questão da técnica como aspecto que assume uma potente presença nas sociedades capitalistas, sobretudo nas formas como acontece a produção de mercadorias. As sociedades capitalistas possuem um tipo de racionalidade própria que demarca as formas como as sociabilidades humanas ocorrem e que essa racionalidade tende a se espalhar pela sociedade. Compreendemos que tais sociedades influenciam a produção desta racionalidade e, ao mesmo tempo, absorvem seus traços característicos. A racionalidade técnica tende a proliferar-se de tal forma que acaba por gerar uma sociedade, na visão de Marcuse, unidimensional e, consequentemente, o próprio homem unidimensional. Os elementos da cultura, como é o caso do esporte e da educação, podem sofrer a influência desta unidimensionalidade, resultando em uma formação humana unilateral. Nesse sentido, pretendeu-se aqui captar as expressões dessa unidimensionalidade em alunos dos anos finais do ensino fundamental por meio de um questionário aplicado inicialmente, buscando entender como se manifesta o pensamento unidimensional-positivo em relação ao esporte. Em contraposição a essas expressões, foi utilizada uma Matriz Metodológica Crítica, de corte crítico dialético, em unidade didática composta por dez aulas, após as quais tentamos captar possíveis avanços em relação à superação do pensamento unidimensional positivo a partir da unidade didática realizada. A verificação dessa superação foi realizada por meio de outro questionário (final) aplicado ao término das dez aulas. A partir do questionário inicial, foi verificado que os alunos do 2° segmento do ensino fundamental apresentaram predominantemente o pensamento unidimensional positivo em relação ao esporte. Em sentido oposto, ao final das aulas realizadas, foi possível identificar indicativos de supressão e/ou questionamento do pensamento unidimensional-positivo e ascensão do pensamento dialético-negativo, apesar de o pensamento unidimensional-positivo permanecer predominante.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentNúcleo Interdisciplinar para o Desenvolvimento Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Tecnologia para o Desenvolvimento Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
893370.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.