Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/17208
Type: | Dissertação |
Title: | Análise numérica da distribuição de tensões em aterros sobre argila mole |
Other Titles: | Numerical analysis of stress distribution of embankments on soft clays |
Author(s)/Inventor(s): | Borma, Laura de Simone |
Advisor: | Lacerda, Willy Alvarenga |
Abstract: | Estuda-se a distribuição de tensões em aterros coesivos construídos sobre argila mole. O interesse pelo assunto foi despertado pela observação do tipo de ruptura de alguns aterros experimentais e de aterros rodoviários onde não foram verificados desníveis, com surgimento de trincas e fendas na plataforma do aterro, durante o estágio inicial da ruptura. Realizou-se, através do Método dos Elementos Finitos, um estudo paramétrico para aterros hipotéticos assentes sobre argila mole, com geometria e propriedades coerentes com as encontradas na prática. Analisou-se ainda o caso de um aterro experimental onde observou-se ocorrência de ruptura não-convencional. Os resultados mostraram que, para o caso de aterros com relação semi-largura da crista/altura de aterro (L/H) menor que 2 (dois), o tipo de ruptura é por afundamento da parte central com surgimento de zona de compressão horizontal elevada na parte superior do aterro, confirmando o comportamento observado na prática. |
Abstract: | The distribution of stresses in cohesive embankments on soft clay is studied. The subject was brought to attention by the observed failure pattern of some trial and highway embankments which showed no open cracks and/or scarps along their surfaces at the onset of failure. Using the Finite Element Method, a parametric study was carried out, with geometry and soil properties in accordance with everyday practice. An analysis was also made of an actual trial embankment that failed in the unusual way described above. The results showed that for embankments with the relation between the half-width and the height smaller than two, failure occurs by sinking of the central portion of the embankment, with development of high horizontal compressive stresses at the top. This confirms field observations. |
Keywords: | Taludes Solos Aterros Argilas |
Subject CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::GEOTECNICA::MECANICAS DOS SOLOS |
Program: | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil |
Production unit: | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia |
Publisher: | Universidade Federal do Rio de Janeiro |
Issue Date: | Dec-1991 |
Publisher country: | Brasil |
Language: | por |
Right access: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | Engenharia Civil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
173620.pdf | 2.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.