Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/19432
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Eliane Alves de-
dc.contributor.authorD'Oliveira, Karen Santos-
dc.date.accessioned2023-01-03T13:59:52Z-
dc.date.available2023-12-21T03:09:42Z-
dc.date.issued2021-10-
dc.identifier.citationSOUZA, Eliane Alves de; D'OLIVEIRA, Karen Santos. A desconstrução da cultura do consumismo em colaboração com a educação ambiental: o papel da escola. Revista Mais Educação, São Caetano do Sul, v. 4, n. 8, p. 162-173, out. 2021.pt_BR
dc.identifier.issn2595-9611pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/19432-
dc.description.abstractHumanity has had access to information for decades that natural resources are exhaustible, but it was not until the 1970s that concern with the environment became a relevant issue. The economy turned to irresponsible consumption, by impulse, for years was the driving force for the excessive use of natural resources. Given the above, we have the following scientific problem: does school play any role in deconstructing consumerism, in favor of the environment? The present research, in response to the scientific problem, had as a general objective to analyze the role of the school in the deconstruction of the consumerism culture through Environmental Education. As a specific objective, the research brought to the discussion the views of theorists and authors about the role that the school plays in a capitalist society; also brought documentary data. In view of these major climatic catastrophes and negative expectations about the future of planet Earth, this research is justified by the importance of reflecting on the theme.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherCentro Educacional Sem Fronteiraspt_BR
dc.relation.ispartofRevista Mais Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.subjectConsumismopt_BR
dc.subjectSchoolsen
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectEnvironmenten
dc.subjectConsumptionen
dc.titleA desconstrução da cultura do consumismo em colaboração com a educação ambiental: o papel da escolapt_BR
dc.title.alternativeThe deconstruction of consumer culture in collaboration with environmental education: the role of schoolen
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoHá décadas a humanidade tem acesso à informação de que os recursos naturais são esgotáveis, porém somente por volta dos anos de 1970 a preocupação com o meio ambiente tornou-se um tema relevante. A Economia voltada para o consumo irresponsável, por impulso, durante anos foi a mola propulsora para o uso desmedido dos recursos naturais. Diante do exposto, temos o seguinte problema científico: a escola exerce algum papel na desconstrução do consumismo, em favor do meio ambiente? A presente pesquisa, em resposta ao problema científico, traçou como objetivo geral analisar o papel da escola na desconstrução da cultura do consumismo por meio da Educação Ambiental. Como objetivo específico, a pesquisa trouxe para a discussão as visões de teóricos e autores sobre qual o papel que a escola exerce numa sociedade capitalista; trouxe também dados documentais. Diante dessas grandes catástrofes climáticas e das expectativas negativas quanto ao futuro do planeta Terra, esta pesquisa justifica-se pela importância da reflexão sobre o tema.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Economiapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage162pt_BR
dc.citation.epage173pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciências Sociais Aplicadas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EASouza.Desconstrução..pdf331.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.