Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/23294
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOliveira, Gilberto Rangel de-
dc.contributor.authorRodrigues, Victor Muniz-
dc.date.accessioned2024-07-24T11:58:10Z-
dc.date.issued2024-07-
dc.identifier.citationRodrigues, Victor Muniz; Oliveira, Gilberto Rangel de. Ensino do projeto em design interiores: ações de sustentabilidade ambiental. Rio de Janeiro: UFRJ, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/23294-
dc.description.abstractThis final report of the research carried out during the period from 2022 to 2024, presents the results on how sustainability is taught in bachelor's and technological courses in Interior Design (DIn) existing in Brazil. This study aimed to assist in the development of teaching guidelines on the topic for more effective applications in design practices, since students, as future specifiers, can significantly contribute to the reduction of direct and indirect damage to the environment. Research instruments from the Social Sciences were used in the research. The data were tabulated and analyzed carefully. At the end, guidelines are presented on teaching the topic of Sustainability in teaching Interior Design projects. This study is anchored in the Sustainable Development Goals, prepared by the UN.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectEnsino de designpt_BR
dc.subjectMetodologia de projeto de produtopt_BR
dc.subjectDesign de interiorespt_BR
dc.titleEnsino do projeto em design interiores: ações de sustentabilidade ambientalpt_BR
dc.title.alternativeProject teaching in interior design: environmental sustainability actionsen
dc.typeRelatóriopt_BR
dc.description.resumoNeste relatório final da pesquisa realizada durante o período de 2022 a 2024, apresenta-se os resultados sobre como transcorre o ensino sobre sustentabilidade nos cursos bacharelados e tecnológicos em Design de Interiores (DIn) existentes no Brasil. Tal estudo objetivou auxiliar na elaboração de diretrizes de ensino sobre o tema para aplicações mais eficazes nas práticas projetuais, visto que discentes, como futuros especificadores, podem contribuir significativamente com a redução de danos diretos e indiretos ao meio ambiente. Utilizou-se na pesquisa instrumentos de investigação das Ciências Sociais. Os dados foram tabulados e analisados de forma criteriosa. Ao final apresente-se diretrizes sobre o ensino do tema Sustentabilidade no ensino de projeto de Design de Interiores. Este estudo está ancorado nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, elaborados pela ONU.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::OUTROS::DECORACAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
dc.embargo.lift2024-07-25T11:58:10Z-
Appears in Collections:Relatórios



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.