Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/2912
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCunha, Almir Paredes-
dc.contributor.authorFernandes, Cybele Vidal Neto-
dc.date.accessioned2017-09-26T14:37:10Z-
dc.date.available2017-09-28T03:00:14Z-
dc.date.issued1991-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/2912-
dc.description.abstractSituate properly, in the historiagraphy of the Art in Brazil, the figure of the artist here in bef'ore mentioned. At the same time, it broaches the wood carving technic problems in that stage of the history, making use of the works of Pádua e Castro, whose production is the most expressive of that period. It was imperative, as first stage of the work, to realize an historical-documental research, which allow us to inventory the whole work of the artist. Realizing the art as an artistic manifestation, arised from the cultural practice, owning a particular way to express the ideas of the artist, accordinly to his time and the society, it was selected specific informations and remade considerations about expressive facts, in order to make it possible a better comprehension of (or bring us near to) the speech of that time. Preliminarly, it was conducted a reflection about the wood carving technic, its role in the religious scenery and its estilistic evolution, in Portugal and Brazil, with the intention to familiarize the reader with. the theme to be dealed with. The description and ichonographic analysis of his work allowed us to identify the formal vocabulary and the stylistict tendencies revealed along his production.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectTalhapt_BR
dc.subjectSéculo XIXpt_BR
dc.subjectAntônio de Pádua e Castropt_BR
dc.titleA talha religiosa da segunda metade do século xix no Rio de Janeiro, através do seu artista maior, Antonio de Pádua e Castropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9272776037066644pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9214641002249185pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Myriam Andrade Ribeiro de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9654678858468105pt_BR
dc.contributor.referee2Alcântara, Dora Monteiro e Silva de-
dc.description.resumoSitua devidamente, na historiografia da Arte no Brasil, a figura do referido artista. Ao mesmo tempo, aborda os problemas da talha, naquela fase da nossa história, através da obra de Pádua e Castro, cuja produção é a mais expressiva do período. Impôs-se, como primeira etapa do trabalho, uma pesquisa histórico-documental, que nos permitisse inventariar toda a obra do artista. Entendendo que a arte é uma manifestação artística, oriunda de determinada prática cultural e que possui uma forma própria de falar do artista, do seu tempo e de sua sociedade, foram selecionadas determinadas informações e repensados fatos significativos que nos permitissem uma leitura melhor (ou nos aproximar) da sua linguagem, naquele tempo. Preliminarmente, uma reflexão sobre a técnica da talha, o seu papel no espaço religioso e a sua evolução estilística, em Portugal e no Brasil, pretenderam familiarizar o leitor com o tema a ser tratado. A descrição e análise iconográfica da obra do artista nos permitiram identificar o seu vocabulário formal e as tendências estilísticas reveladas ao longo de sua produção.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
415912 vol. I.pdf37 MBAdobe PDFView/Open
415912 vol. II.pdf59,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.