Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/3632
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Vasconcellos, Maria Elizabeth Graça de | - |
dc.contributor.author | Alves, Maria Angélica | - |
dc.date.accessioned | 2018-02-21T00:15:34Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:05:11Z | - |
dc.date.issued | 1997-09-03 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/3632 | - |
dc.description.abstract | Analyse the structure of the young reader, one-player interactive books. The playing elements in the construction of the narrative as well as the specific configuration of the literary text itself are major topics of this study. The concept of interactivity and its contradictions within the narrative, helps discussing the role the reader plays coauthoring the work of fiction. The reader becomes a game player, being part of the plot, choosing from the options presented by an oniscient narrator who is basically the adventure's scrip-writer. Overcoming the linear structure of the conventional fiction, the "play book" devises new perspectives for the relationship between the reader and the book. A final consideration deals with the function and importance of fiction and the roles of readers and of reading in contemporary society while highligting the new ways and usages of books in the future. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Literatura infanto-juvenil | pt_BR |
dc.subject | Narrativa | pt_BR |
dc.subject | Livro-jogo | pt_BR |
dc.title | Tudo o que o seu mestre mandar: a figuração do narrador e do leitor nos texto interativos | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/0335558854129208 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Xavier, Elodia Carvalho de Formiga | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4405117199542316 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Pereira, Luci Ruas | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4513393099688134 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Yunes, Eliana Lucia Madureira | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/4700246374439911 | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Pereira, Maria Teresa Gonçalves | - |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/7923206208515174 | pt_BR |
dc.description.resumo | Analisa a estrutura dos livros-jogos solo, textos interativos destinados ao público infanto-juvenil. A presença de elementos lúdicos na construção da narrativa, assim como a configuração do texto literário como espaço ideal de jogo representam questões centrais deste estudo. A partir do conceito de interatividade e de suas contradições no interior da narrativa, discute-se o papel de coautor, exercido pelo leitor, numa obra de ficção. No livro-jogo, o leitor deve atuar, simultaneamente, como leitor e jogador, participando diretamente do desenrolar da trama, seguindo as alternativas de sequência formuladas por um narrador onisciente, que age, basicamente, como roteirista da aventura. O livro-jogo, ao romper com a estrutura linear das narrativas de ficção convencionais, abre novas perspectivas de relacionamento entre o leitor e o livro. Uma reflexão final aborda a função e a importância da ficção, o lugar do leitor e da leitura na sociedade contemporânea e destaca as novas formas e usos do livro no futuro. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Letras | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Letras Vernáculas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
612854.pdf | 16.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.