Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/6722
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dc.contributor.advisorLancaster, Frederick Wilfrid-
dc.contributor.authorPiedade, Maria Antonieta Requião-
dc.date.accessioned2019-03-18T23:14:53Z-
dc.date.available2023-12-21T03:04:46Z-
dc.date.issued1976-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/6722-
dc.description.abstractReport a comparative test on information retrieval by KWIC, Uniterm, Subject Headings, Dewey Decimal Classification, Universal Decimal Classification and Classification of Librarianship and Information Sciences. 100 Brazilian documents on library and information science were selected for the test and every document was indexed according to the 6 systems covered by the evaluation. Eight librarians prepared 10 questions that could be answered by one or more documents from the test collection. Sixty students from the Faculdade de Biblioteconomia e Documentação of the Universidade Santa Úrsula, divided randomly into 6 groups of 10, searched the 6 indexes to find documents that answered the 10 questions. Each researcher was instructed to record time spent in search the entries searched, documents selected for examinations, and documents considered to answer the questions posed. To these data was added the number of documents assgned of each term consulted by the searchers. From the data collected were determined the performance figures for each system. Analysis of the data showed that alphabetical index systems (KWIC, Uniterm and Subject Headings) performed better than the Classified indexing languages. Among the latter, the faceted classification had the best performance. Considering degree of success in answwring the test questions, the systems were ranked as followers: Subject Headings (96%), Uniterm (94%), KWIC (85%), Classification of Librarianship and Information Sciences (84%), Universal Decimal Classification (75%) and Dewey Decimal Classification (73%). Analysis of failures showed that most were due to human failures in indexing and searching rather than to any intrinsic defects in the languages themselves. Searchers preferences favoured Subject Headings. Final results showed that the Subject Headings were ranked first according to 5 of the 6 variables studied, and were ranked second on the other variable.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.publisherInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLinguagem de indexaçãopt_BR
dc.subjectEstudo comparadopt_BR
dc.subjectBiblioteconomiapt_BR
dc.titleEstudo comparativo de algumas linguagens de indexação: eficacia e tempo de pesquisapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoTeste comparativo de recuperação da informação através das linguagens KWIC, Uniterm, Cabeçalhos de Assunto, Classificação Decimal de Dewey, Classificação Decimal Universal e Classification of Librarianship and Information Sciences. Foram selecionados 100 documentos brasileiros sobre biblioteconomia e ciência da informação e preparados 6 índices, segundo as linguagens indicadas no parágrafo anterior. Oito bibliotecários prepararam 10 perguntas respondíveis por um ou mais documentos da coleção-teste. Sessenta alunas da Faculdade de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Santa Úrsula, divididas em 6 grupos de 10, pesquisaram nos 6 índices, para encontrar documentos que respondessem às 10 perguntas formuladas. Cada pesquisador anotou: tempo de pesquisa, entradas procuradas, documentos selecionados para exame e documentos que, de fato, respondem ao perguntado. A esses dados foi acrescentado o número de documentos registrados sob cada uma das entradas procuradas. Computaram-se os dados coletados e obtiveram-se os números relativos a cada sistema. Pelo exame dos dados observou-se que os sistemas alfabéticos (KWIC, Uniterm e Cabeçalhos de Assunto) tiveram melhor desempenho do que os sistemas classificados e que, entre estes, a melhor atuação coube à classificação facetada. Quanto ao sucesso na Pesquisa, os sistemas se escalonaram: Cabeçalhos de Assunto (96%), Uniterm (94%), KWIC (85%), Classification of Librarianship and Information Sciences (84%), Classificação Decimal Universal (75%) e Classificação Decimal de Dewey (73%). O exame das falhas de recuperação mostrou que foram devidas a falhas humanas, na pesquisa ou na indexação, e não originárias de defeitos das próprias linguagens. A preferência dos pesquisadores favoreceu Cabeçalhos de Assunto. Os resultados finais revelaram Cabeçalhos de Assunto como o melhor desempenho em 5 das 6 variáveis estudadas, e como o segundo na sexta.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.publisher.initialsIBICTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA::TEORIA DA CLASSIFICACAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciência da Informação

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