Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/6947
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Pires Júnior, Floriano Carlos Martins | - |
dc.contributor.author | Alves, Marcelo Costa | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-03T15:56:27Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:01:33Z | - |
dc.date.issued | 2017-07 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6947 | - |
dc.description.abstract | In this paper will be raised and ranked the crisis situations frequently occurring in the activity of entering the port, in the view of the respondents, to the preparation of the study. Using a simulated exercise, the bridge team's decision-making and reasoning, in the face of unexpected situations, could be recorded and the results compared to a table drawn up by experts from the National Council of Pilotage (CONAPRA) from past experiences. Therefore, this research outlines initial evidence within the methodology applied in the universe searched. In view of the proposed activity, aspects of the cognitive activity were identified for accomplishing the task and collected elements that make it possible to say that the experience of those involved was the primordial factor in the success of the execution of the maneuvers. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Engenharia oceânica | pt_BR |
dc.subject | Engenharia de resiliência | pt_BR |
dc.subject | Simulação de manobra | pt_BR |
dc.title | Aplicação dos conceitos de engenharia de resiliência em operações marítimas: Estudo de caso em exercícios simulados de entrada | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorCo1 | Gomes, José Orlando | - |
dc.contributor.referee1 | Caprace, Jean David Job Emmanuel Marie | - |
dc.contributor.referee2 | Carvalho, Paulo Victor Rodrigues | - |
dc.description.resumo | Neste trabalho serão levantadas e pontuadas as situações de crise frequentemente ocorridas na atividade de entrada no porto, na visão dos inquiridos para a elaboração do estudo. Com o uso de um exercício simulado, as tomadas de decisão e os raciocínios, diante de situações inesperadas, da equipe do Passadiço puderam ser registrados e os resultados foram comparados com uma tabela elaborada por especialistas do Conselho Nacional de Praticagem (CONAPRA), a partir de experiências passadas. Assim sendo, esta pesquisa traça evidências iniciais dentro da metodologia aplicada no universo pesquisado. Diante da atividade proposta, foram identificados aspectos da atividade cognitiva para o cumprimento da tarefa e recolhidos elementos que possibilitam afirmar que a experiência dos envolvidos foi o fator primordial no sucesso da execução das manobras. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA NAVAL E OCEANICA | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia Oceânica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
865553.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.