Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/7721
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Kleiman, Mauro | - |
dc.contributor.author | Oliveira Júnior, Pedro Ernesto de | - |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T14:03:35Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:00:35Z | - |
dc.date.issued | 2004 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/7721 | - |
dc.description.abstract | The objective of this study is to show that the asphalt is more than an urban equipment, but a sociological and explanatory category of the exclusion of a considerable portion of the low-income population of the formal city, with the cut in Vilar dos Teles, in the municipality of São João de Meriti, RJ. Having said this, we propose to problematize the following themes: asphalt policies in areas with low income populations; the fragility of the needy population that gives rise to patronizing government practices and "urban sprawl"; the formation of the urban space from the adoption of the road pattern by the country; and the construction of a perception of the marginality of populations living on unpaved streets. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Planejamento urbano | pt_BR |
dc.subject | Segregação espacial | pt_BR |
dc.subject | Asfaltamento | pt_BR |
dc.subject | Vilar dos Teles, São João de Meriti (RJ) | pt_BR |
dc.title | Rua sim, rua não em Vilar dos teles: um olhar à luz da instalação de redes e do asfalto, com vistas à inclusão na cidade legal | pt_BR |
dc.type | Trabalho de conclusão de especialização | pt_BR |
dc.description.resumo | O trabalho tem por objetivo mostrar que o asfalto é mais do que um equipamento urbano, mas uma categoria sociológica e explicativa da exclusão de parcela considerável da população de baixa renda da cidade formal, com o recorte em Vilar dos Teles, bairro do município de São João de Meriti, RJ. Posto isso, propõe-se problematizar as seguintes temáticas: as políticas de asfaltamento nas áreas com populações de baixa renda; a fragilidade da população carente que faz surgir práticas governamentais clientelistas e de "espoliação urbana"; a formação do espaço urbano a partir da adoção do padrão viário pelo país; e a construção de uma percepção de marginalidade das populações que residem em ruas não pavimentadas. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Planejamento Urbano e Regional | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL::SERVICOS URBANOS E REGIONAIS | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Política e Planejamento Urbano |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PEOliveiraJunior-min.pdf | 2.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.