Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/880
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLeher, Elizabeth Menezes Teixeira-
dc.contributor.authorSerrão, Elizabeth Coré de Carvalho-
dc.date.accessioned2016-10-13T18:28:46Z-
dc.date.available2016-10-15T03:00:09Z-
dc.date.issued2011-06-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/880-
dc.description.abstractThe use of Information and Communication Technology is enabling many changes, including setting up new spaces for communication and interaction. The mediation of the teacher in the educational process and exchange of information can contribute to the rearticulation of ideas and reconstruction / redesign of new concepts and meanings. The purpose of this study was to utilize and evaluate the Wiki tool, used in distance education in classroom teaching, seeking to contribute to the educational process and providing alternative forms of teacher-student interaction in the exchange of information in building concepts and acquiring knowledge. The use of Wiki occurred during a two month period with the curriculum content of Interpersonal Relations and Information Technology, in a state college in the city of Rio de Janeiro. The monitoring of this process and the evaluation of teachers and students allows us to suggest that the experiment was successful, promoting a collaborative work, where the text is written by several students. The texts, that were made and stored in a isolate way, are now being produced and refined by the whole community involved. These collaborative tasks are made possible with the availability of this tool: Wiki.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologia educacionalpt_BR
dc.subjectInformática na educaçãopt_BR
dc.subjectEducational technologyen
dc.titleAdaptação e avaliação de ferramentas de EAD no ensino presencialpt_BR
dc.title.alternativeAdaptation and evaluation of distance education tools in classroom teachingen
dc.typeTrabalho de conclusão de especializaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9566457444383116pt_BR
dc.contributor.referee1Peixoto, Maurício Abreu Pinto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8108933402510969pt_BR
dc.contributor.referee2Santi, Angela Medeiros-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6512645327003697pt_BR
dc.description.resumoA utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação está possibilitando muitas mudanças, entre elas a configuração de novos espaços de comunicação e interação. A mediação do professor no processo educacional e a troca de informações podem contribuir para a rearticulação de idéias e a reconstrução/reformulação de novos conceitos e significados. A proposta deste trabalho foi utilizar e avaliar a ferramenta Wiki, empregada em EaD, no ensino presencial, buscando contribuir com o processo pedagógico e apresentando formas alternativas de interação professor-aluno na troca de informações, na construção de conceitos e na aquisição de conhecimentos. A utilização do Wiki ocorreu durante um bimestre, com os conteúdos curriculares de Relacionamento Interpessoal e Informática, em um colégio estadual da cidade do Rio de Janeiro. O acompanhamento desse processo e a avaliação de professores e alunos permite afirmar que a experiência foi bem sucedida, promovendo um trabalho colaborativo, onde o texto é elaborado por diversos alunos. Anteriormente, os textos eram construídos de forma isolada, hoje são produzidos e aprimorados por todos os envolvidos e essas tarefas colaborativas são possíveis a partir do uso da citada ferramenta.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto NUTES de Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Mídias na Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
778156.pdf397.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.