Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/9037
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dc.contributor.advisorBraga, Gilda Maria-
dc.contributor.authorCianconi, Regina de Barros-
dc.date.accessioned2019-08-02T02:33:28Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:28Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/9037-
dc.description.abstractNew information technology affects in some way the quality of information systems, in what, by accelerating information flow, they cause users to retrieve a large amount of non relevant information. On line information systems and services - one among the many activities of Information Industry - are quantitative control oriented. In general they are not oriented to the quality of the recorded knowledge, although we can already have some quality measures. The study of the two cognitive poles of an information retrieval system - the cognitive process that produces and stores information and the cognitive process that occurs at information capturing and use, allows the improvemente and control of information storage and retrieval, and conducts to the aimed goals. The tendence to migrate from search done by intermediary searches to search done by final users, demands simplification, revision and reformulating of both indexing and search languages, as well as the study of cognitive structures used by people on retrieving and processing information. It will be necessary to invest on both reflexive (theorectival) and normative knowledge (practice derived). These needs induce to new educacional programs. On this study we try to observe the potencial education offered by post-gradating cources on information retrieval systems. These systems were here firstly characterized, and had their functions described. Then we compared the identified functions to information Science and Computer Science post-graduate programs. We also analised the professional practice on these systems, trying to identify how these professionals have got knowledge to perform the described functions.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.publisherInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRecuperação da informaçãopt_BR
dc.subjectSistemas de tempo realpt_BR
dc.subjectTecnologia da informaçãopt_BR
dc.subjectServiços de informaçãopt_BR
dc.titleSistemas de recuperação de informações em linha: educação x atuação profissionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/2245026790419537pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/1435722441644016pt_BR
dc.description.resumoAs modernas tecnologias da informação, ao acelerar o fluxo da informação, provocam uma distorção da qualidade, através do fornecimento de grandes volumes de informações irrelevantes. Os serviços e sistemas de informações em linha, constituem uma das atividades da indústria da informação e estão sendo orientados primordialmente para o controle da quantidade e não da qualidade do conhecimento registrado, embora ja se consiga alguma medida de qualidade. O estudo dos dois polos cognitivos de um sistema de recuperação de informações, isto e, o processo cognitivo que produz e armazena a informação e o processo cognitivo que ocorrem a recepção da informação permitem melhorar e controlar o armazenamento e a recuperação de informações de modo a atingir os objetivos desejados. Observa-se uma tendência, na área de recuperação de informações, de migrar da busca efetuada pelos intermediários para a busca pelos usuários finais, exigindo a simplificação desse processo, a revisão e reformulação das linguagens de busca e de indexação, e o estudo das estruturas cognitivas usadas pelos indivíduos na recuperação e processamento da informação. Portanto, será preciso investir no conhecimento reflexivo (teórico) e normativo (derivado da prática), o que gera demandas de novos programas educacionais. Portanto, será preciso investir no conhecimento reflexivo (teórico) e normativo (derivado da prática), o que gera demandas de novos programas educacionais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.publisher.initialsIBICTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA::TECNICAS DE RECUPERACAO DE INFORMACAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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