Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/9037
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Braga, Gilda Maria | - |
dc.contributor.author | Cianconi, Regina de Barros | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-02T02:33:28Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:01:28Z | - |
dc.date.issued | 1989 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/9037 | - |
dc.description.abstract | New information technology affects in some way the quality of information systems, in what, by accelerating information flow, they cause users to retrieve a large amount of non relevant information. On line information systems and services - one among the many activities of Information Industry - are quantitative control oriented. In general they are not oriented to the quality of the recorded knowledge, although we can already have some quality measures. The study of the two cognitive poles of an information retrieval system - the cognitive process that produces and stores information and the cognitive process that occurs at information capturing and use, allows the improvemente and control of information storage and retrieval, and conducts to the aimed goals. The tendence to migrate from search done by intermediary searches to search done by final users, demands simplification, revision and reformulating of both indexing and search languages, as well as the study of cognitive structures used by people on retrieving and processing information. It will be necessary to invest on both reflexive (theorectival) and normative knowledge (practice derived). These needs induce to new educacional programs. On this study we try to observe the potencial education offered by post-gradating cources on information retrieval systems. These systems were here firstly characterized, and had their functions described. Then we compared the identified functions to information Science and Computer Science post-graduate programs. We also analised the professional practice on these systems, trying to identify how these professionals have got knowledge to perform the described functions. | en |
dc.description.sponsorship | CAPES | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Recuperação da informação | pt_BR |
dc.subject | Sistemas de tempo real | pt_BR |
dc.subject | Tecnologia da informação | pt_BR |
dc.subject | Serviços de informação | pt_BR |
dc.title | Sistemas de recuperação de informações em linha: educação x atuação profissional | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/2245026790419537 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/1435722441644016 | pt_BR |
dc.description.resumo | As modernas tecnologias da informação, ao acelerar o fluxo da informação, provocam uma distorção da qualidade, através do fornecimento de grandes volumes de informações irrelevantes. Os serviços e sistemas de informações em linha, constituem uma das atividades da indústria da informação e estão sendo orientados primordialmente para o controle da quantidade e não da qualidade do conhecimento registrado, embora ja se consiga alguma medida de qualidade. O estudo dos dois polos cognitivos de um sistema de recuperação de informações, isto e, o processo cognitivo que produz e armazena a informação e o processo cognitivo que ocorrem a recepção da informação permitem melhorar e controlar o armazenamento e a recuperação de informações de modo a atingir os objetivos desejados. Observa-se uma tendência, na área de recuperação de informações, de migrar da busca efetuada pelos intermediários para a busca pelos usuários finais, exigindo a simplificação desse processo, a revisão e reformulação das linguagens de busca e de indexação, e o estudo das estruturas cognitivas usadas pelos indivíduos na recuperação e processamento da informação. Portanto, será preciso investir no conhecimento reflexivo (teórico) e normativo (derivado da prática), o que gera demandas de novos programas educacionais. Portanto, será preciso investir no conhecimento reflexivo (teórico) e normativo (derivado da prática), o que gera demandas de novos programas educacionais. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Comunicação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.publisher.initials | IBICT | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA::TECNICAS DE RECUPERACAO DE INFORMACAO | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciência da Informação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
276569.pdf | 20.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.