Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/3836
Type: | Tese |
Title: | As cem cadeiras: comédia fílmica como fonte historiográfica |
Author(s)/Inventor(s): | Machado, Hilda |
Advisor: | Guimarães, Manoel Luiz Lima Salgado |
Abstract: | As práticas e os limites na utilização da comédia fílmica como fonte historiográfica ensaiadas em um corpo de nove adaptações cinematográficas de uma mesma novela soviética, Dvienatsat Stuliev de Ilf e Petrov, 1927: Keep Your Seats, Please! I Dreizehn Stuhle, EI Sillón y Ia Granduquesa, It's in, Bag!, As Treze Cadeiras, Las Doce Sillas, Twelve Chairs, 12+1 e Dvienatsat Stuliev. Os paradoxos que a imagem coloca ao historiador pós-moderno e o do observador. Os desafios da imagem como evidência histórica e a comédia como discurso da nação. A noção de contexto que continua a circunscrever a abordagem do audiovisual como fonte historiográfica. A centralidade do prazer visual na representação do passado do filme histórico As abordagens alegóricas e metonímicas da fonte audiovisual. A autoridade e a nacionalidade do diretor atualmente abaladas, o privilégio vacilante dos finais de filme nas leituras teleológicas. O filme como documento da história política e a tradição formalista da história da arte. A tensão estabelecida entre a gag Janeiro: e a narrativa na comédia fílmica e suas possíveis abordagens historiográficas. O gênero como critério para estabelecer a nacionalidade de fílmica. O gênero fílmico como leitura. |
Abstract: | A Hundred Chairs: Film Comedy as Historiographycal Source. The uses and limits of historic approaches essayed on nine film adaptations of a sovietic novel, Dvienatsat Stuliev de Ilf e Petrov, 1927: Keep Your Seats, Please!, Dreizehn Stühle, EI Sillón Y Ia Granduquesa, It's in the Bag!, As Treze Cadeiras, Las Doce Sillas, Twelve Chairs, 12+1 e Dvienatsat Stuliev. Image and the paradoxes it represents to the post-modern historian. The role of the observer in image thought. Image as source and comedy as discourse of the nation. The concept of context and its pervasive circumscription of audiovisual evidence. The centrality of visual pleasure on historical film representation of the past. Allegorical and metonymical approaches of the audiovisual source. The decay of the filmmakers autority and his nationality as film exegesis parameters. The instability of teleological approach of film plot and its stress on film ends. Film as political history document and formalist art history tradition. Film comedy tension: the gag and narrative; possible historiographycal approaches. Film genre as reading. |
Keywords: | Historiografia Comédias cinematográficas Cinema |
Subject CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIA |
Program: | Programa de Pós-Graduação em História Social |
Production unit: | Instituto de Filosofia e Ciências Sociais |
Publisher: | Universidade Federal do Rio de Janeiro |
Issue Date: | 2001 |
Publisher country: | Brasil |
Language: | por |
Right access: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | História Social |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
633678.pdf | 12.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.