Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/7548
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Maia, Nelly Aleotti | - |
dc.contributor.author | Ferreira, Sueli da Costa | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-29T22:02:33Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:04:57Z | - |
dc.date.issued | 1992-12-03 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/7548 | - |
dc.description.abstract | The study concerns the importance of the students autoknowledge for the sake of self-achievement. It deals with the presentation of a teaching experience which was developed in five high junior schools in Rio de Janeiro Country with teenagers students. Theoretical support is based on philosophical and educational concepts which come not only from humanism and existencialism but psycho-didactical pressupositions as well as specifically lead to the teaching centralized in the student, according to Carl Rogers learning theory.The analysis of the subjects’opinions - the teenagers students - reveals the way on how the worting skill in Portuguese Language becomes a good and pleasant self exercise - when the students have freedom to create. It also shows us that not always "a pattern failure" means "a content failure". In truth, as the students are led to learn in liberty they will be able to think and write with coherence and criativity. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Língua portuguesa | pt_BR |
dc.subject | Ensino e Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.title | Língua portuguesa: um pretexto para o exercício do ser em liberdade | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/6586132360344108 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Lima, Balina Bello | - |
dc.contributor.referee2 | Gomes, Márcia Magalhães | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7042489568448151 | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo se refere a importância – especificamente, para o aluno – da busca do autoconhecimento, para a conquista da auto-realização. Trata-se da apresentação de um trabalho realizado no campo da Língua Portuguesa, com alunos adolescentes de 5ª a 8ª série de cinco escolas públicas municipais. A fundamentação teórica subjacente ao trabalho, alvo do estudo, envolve pressupostos filosófico-educacionais inspirados no humanismo-existencialismo, bem como pressupostos psico-didáticos que, essencialmente, remetem ao ensino centrado no aluno – concepção de Carl Rogers. O estudo revela, através da palavra dos sujeitos envolvidos como, efetivamente, a Língua Portuguesa se torna um pretexto para o exercício do ser em liberdade, evidenciando-se como “deficiência de forma” não implica, necessariamente, “deficiência de conteúdo”– o aluno, em condições favoráveis de aprendizagem, com liberdade, consegue pensar e redigir com coerência, com lógica. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
556618.pdf | 24.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.