Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/871
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFresquet, Adriana Mabel-
dc.contributor.authorSoares, Cristina Maria Albino-
dc.date.accessioned2016-10-13T14:45:52Z-
dc.date.available2023-12-21T03:03:16Z-
dc.date.issued2011-05-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/871-
dc.description.abstractThe paper in question tries to analyze the practice of school teachers at a Public school in São Gonçalo, Rio de Janeiro. For this analysis, two points were taken into account: the arrival of computers to equip the computer lab at school and the large offer of courses in the area of educational technology. These courses match the training program proposed by The Ministry of Education, MEC, for public schools teachers, in partnership with the State Education Department. In this paper, we sought to understand how far the courses have contributed to the education of teachers in return for their action. If there was a change in teaching practice school and how the appropriation of technological resources actually happened. Questionnaires were used for this approach, which were answered in a piece of paper, besides an opened interview. A total of fifty-four questionnaires were answered from sixty ones that were given to the teachers. The director of the school and four teachers answered the interview. The proposal of this paper was to seek possible answers to these questions to better understand new actions that are happening in education.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática pedagógicapt_BR
dc.subjectTeaching practiceen
dc.subjectEducational technologyen
dc.subjectTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleIntegração das mídias: o que mudou na prática pedagógica dos professores?pt_BR
dc.title.alternativeIntegrating the media: what has changed in the teachers pedagogical practice?en
dc.typeTrabalho de conclusão de especializaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/6249909223476083pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/2406206068458720pt_BR
dc.contributor.referee1Nova, João Luiz Leocádio da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2112113078141846pt_BR
dc.contributor.referee2Giannella, Taís Rabetti-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3610751337445829pt_BR
dc.description.resumoO trabalho em questão tenta fazer uma análise da prática escolar dos professores de uma escola estadual do município de São Gonçalo, no Estado do Rio de Janeiro. Para esta análise, foram levados em conta dois marcos: a chegada dos computadores para equipar o laboratório de informática na escola e a expansão da oferta de cursos na área de Tecnologia Educacional. Estes cursos correspondem ao programa de capacitação proposto pelo Ministério da Educação (MEC) para professores da rede pública, em parceria com a Secretaria de Educação do Estado. Nesse trabalho, procurou-se entender até onde os cursos oferecidos têm contribuído para a formação do professor e em contrapartida para a atuação dos mesmos. Se houve mudança na prática pedagógica escolar, e como de fato aconteceu a apropriação dos recursos tecnológicos na escola. Foram utilizados para esta abordagem questionários, respondidos por escrito, e entrevistas abertas. Dos sessenta questionários distribuídos, cinquenta e quatro foram respondidos. As entrevistas foram realizadas com quatro professores regentes e uma das diretoras da escola. A proposta, ao longo do trabalho, foi buscar possíveis respostas a estas indagações para melhor entender o que está acontecendo de novo na educação.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto NUTES de Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Mídias na Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
778202.pdf279.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.