Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/9037
Type: Dissertação
Title: Sistemas de recuperação de informações em linha : educação x atuação profissional.
Author(s)/Inventor(s): Cianconi, Regina de Barros
Advisor: Braga , Gilda Maria
Abstract: As modernas tecnologias da informacao, ao acelerar o fluxo da informacao, provocam uma distorcao da qualidade, atraves do fornecimento de grandes volumes de informacoes irrelevantes. Os servicos e sistemas de informacoes em linha, constituem uma das atividades da industria da informacao e estao sendo orientados primordialmente para o controle da quantidade e nao da qualidade do conhecimento registrado, embora ja se consiga alguma medida de qualidade. O estudo dos dois polos cognitivos de um sistema de recuperacao de informacoes, isto e, o processo cognitivo que produz e armazena a informacao e o processo cognitivo que ocorrena recepcao da informacao permitem melhorar e controlar o armazenamento e a recuperacao de informacoes de modo a atingir os objetivos desejados. Observa-se uma tendencia, na area de recuperacao de informacoes, de migrar da busca efetuada pelos intermediarios para a busca pelos usuarios finais, exigindo a simplificacao desse processo, a revisao e reformulacao das linguagens de busca e de indexacao,e o estudo das estruturas cognitivas usadas pelos individuos na recuperacao e processamento da informacao. Portanto, sera preciso investir no conhecimento reflexivo (teorico) e normativo (derivado da pratica), o que gera demandas de novos programas educacionais. Portanto, sera preciso investir no conhecimento reflexivo (teorico) e normativo (derivado da pratica), o que gera demandas de novos programas educacionais.
Abstract: New information technology affects in some way the quality of information systems, in what, by accelerating information flow, they cause users to retrieve a large amount of non relevant information. On line information systems and services - one among the many activities of Information Industry - are quantitative control oriented. In general they are not oriented to the quality of the recorded knowledge, although we can already have some quality measures. The study of the two cognitive poles of an information retrieval system - the cognitive process that produces and stores information and the cognitive process that occurs at information capturing and use, allows the improvemente and control of information storage and retrieval, and conducts to the aimed goals. The tendence to migrate from search done by intermediary searches to search done by final users, demands simplification, revision and reformulating of both indexing and search languages, as well as the study of cognitive structures used by people on retrieving and processing information. It will be necessary to invest on both reflexive (theorectival) and normative knowledge (practice derived). These needs induce to new educacional programs. On this study we try to observe the potencial education offered by post-gradating cources on information retrieval systems. These systems were here firstly characterized, and had their functions described. Then we compared the identified functions to information Science and Computer Science post-graduate programs. We also analised the professional practice on these systems, trying to identify how these professionals have got knowledge to perform the described functions.
Keywords: Ciência da informação
Sistemas de recuperação da informação
Análise
Tecnologia da informação
Serviços de informação
Subject CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
Program: Pós-Graduação em Ciência da Informação
Department : Escola de Comunicação
Publisher: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Issue Date: 1989
Publisher country: Brasil
Language: por
Right access: Acesso Aberto
Appears in Collections:Ciência da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
276569.pdf20,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.