Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/23386
Type: Dissertação
Title: Os desafios no processo de alfabetização e letramento dos alunos indígenas Mebêngôkre-Kayapo na E.M.E.F. Marechal Rondon, Zona Urbana de São Félix do Xingu-PA
Other Titles: The challenges in the literacy and literacy process of Mebêngôkre-Kayapo indigenous students at E.M.E.F. Marshal Rondon, Urban Zone of São Félix do Xingu-PA
Author(s)/Inventor(s): Alves, Clebson de Oliveira
Advisor: Lagorio, Maria Aurora Consuelo Alfaro
Abstract: Este estudo da área educacional é uma reflexão acerca da presença de alunos indígenas na E. M. E. F. Marechal Rondon, localizada na zona urbana do município de São Félix do Xingu, no estado do Pará, com o objetivo de analisar o processo de ensino-aprendizagem dos alunos indígenas e os métodos adotados pela escola para tornar sua aprendizagem mais significativa. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa por meio de levantamento bibliográfico. Realizou-se uma pesquisa de campo com turmas do 1º ao 9º ano do Ensino Fundamental e entrevistas com seus respectivos professores. O estudo possibilitou uma melhor compreensão da realidade educacional vivenciada pelos alunos indígenas em escolas urbanas. Além de viabilizar a reflexão acerca da importância do papel do professor como sujeito mediador do fazer pedagógico, evidenciou-se a necessidade de intérpretes em sala de aula para o processo de inclusão dos indígenas, visto que esses alunos têm a língua portuguesa como segunda língua.
Abstract: This study, conducted in the field of education, is a relevant reflection on the presence of indigenous students at the E. M. E. F. I. Marechal Rondon urban school. It aimed to analyze the teaching-learning process of indigenous students and the methods adopted by this school to make learning more meaningful for them. The methodology used is based on qualitative research. Field research was conducted with classes from 1st to 9th grade, and interviews were held with the teachers of those classes. The study facilitated a better understanding of the educational reality experienced by indigenous students when they enter urban schools. In addition to fostering reflection on the importance of the teacher's role as a mediating figure in pedagogical work, it also became evident that, even if the process of inclusion of indigenous peoples becomes effective, there is a need for interpreters in the classroom. This is because one of the existing barriers to the meaningful effectiveness of learning is rooted in the Portuguese language used in schools.
Keywords: Bilinguismo
Educação escolar
Letramento
Povo Mebêngôkre-Kayapó
Indigenous languages
Bilingualism
School education
Literacy
Mebengokre-Kayapo people
Subject CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS INDIGENAS
Program: Curso de Mestrado Profissional em Linguística e Línguas Indígenas
Production unit: Museu Nacional
Publisher: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Issue Date: 2023
Publisher country: Brasil
Language: por
Right access: Acesso Aberto
Citation: ALVES, Clebson de Oliveira. Os desafios no processo de alfabetização e letramento dos alunos indígenas Mebêngôkre-Kayapo na E.M.E.F. Marechal Rondon, Zona Urbana de São Félix do Xingu-PA. 2023. 99 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística e Línguas Indígenas) - Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024.
Appears in Collections:Linguística e Línguas Indígenas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CdeOAlves.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.